cha
Illness scripts 
Kennis bestaat niet uit
losse ideeën maar uit schema’s waarin proposities (netwerken), lineaire
ordeningen, semantische netwerken en/of beelden onderling georganiseerd en
geïntegreerd zijn. Ook ‘scripts’ (volgordelijke, samenhangende beschrijvingen)
helpen om verbanden te leggen tussen de schema’s Charlin, Boshuizen,
Custers, & Feltovich, 2007; Norman, 2005). Een
ziektescript is een verhalende kennisstructuur, waarin kennis over ziekte is
afgestemd op praktische en klinische situaties. Klinisch redeneren met behulp
van ziektescripts verloopt automatisch. Vanuit ieder contact met een patiënt,
simulatie situatie of theoretische casus wordt een eerder verkregen netwerk van
relevante kennis en ervaring. Naarmate een ziektescript vaker wordt
geactiveerd, wordt de kennisstructuur beter georganiseerd. Aanvankelijk wordt
bij script opbouw veel biomedische kennis verwerkt. Mede onder invloed van
patroonherkenning ontstaan verbindingen tussen het begin en het eind van een
klinische redenering zonder de tussenliggende biomedische kennis. De lerende
dient hiervoor dus veel presentaties van patiënten casuïstiek te verwerken(de Vries, Custers,
& Cate, 2006).
Lesplan
Geef uitleg over het
gebruik van illness scripts. Gebruik hiervoor de powerpoint. Zorg dat de
studenten de beschikking hebben over het visuele format. Dit kunnen ze zelf via
Microsoft Word maken of vanuit de pptx die je deelt. (10 min) (instructie)
Geef een voorbeeld over de
uitwerking van een illness script. (5 min)(modelleren)
Biedt een theoretische
casus aan. Laat studenten in duo’s werken aan het opstellen van een illness
script. (45 min)(scaffolding)
Laat studenten hun illness
script terugkoppelen aan de onderwijsgroep. Stimuleer het vragen naar
onderlinge verbanden en inzichten. (30 min)(formatieve toetsing, peer-feedback)
Dag Paul,
BeantwoordenVerwijderenJij bent goed bezig met al je didactische ontwikkelwerkzaamheden en onderwijsinnovaties. Instructief en motiverend voor zowel student als ( collega) docent.
Groet Jeroen Brouwer