Uitdagend herontwerp

woensdag 6 mei 2015

Illness script

Een voorbeeld van een veelbelovend onderwijsproduct is de toepassing van illness scripts om het klinisch redeneren door middel van patroonherkenning te bevorderen.






cha
Illness scripts                                                                                                                                                                                                                                      
Kennis bestaat niet uit losse ideeën maar uit schema’s waarin proposities (netwerken), lineaire ordeningen, semantische netwerken en/of beelden onderling georganiseerd en geïntegreerd zijn. Ook ‘scripts’ (volgordelijke, samenhangende beschrijvingen) helpen om verbanden te leggen tussen de schema’s Charlin, Boshuizen, Custers, & Feltovich, 2007; Norman, 2005). Een ziektescript is een verhalende kennisstructuur, waarin kennis over ziekte is afgestemd op praktische en klinische situaties. Klinisch redeneren met behulp van ziektescripts verloopt automatisch. Vanuit ieder contact met een patiënt, simulatie situatie of theoretische casus wordt een eerder verkregen netwerk van relevante kennis en ervaring. Naarmate een ziektescript vaker wordt geactiveerd, wordt de kennisstructuur beter georganiseerd. Aanvankelijk wordt bij script opbouw veel biomedische kennis verwerkt. Mede onder invloed van patroonherkenning ontstaan verbindingen tussen het begin en het eind van een klinische redenering zonder de tussenliggende biomedische kennis. De lerende dient hiervoor dus veel presentaties van patiënten casuïstiek te verwerken(de Vries, Custers, & Cate, 2006).

Lesplan

Geef uitleg over het gebruik van illness scripts. Gebruik hiervoor de powerpoint. Zorg dat de studenten de beschikking hebben over het visuele format. Dit kunnen ze zelf via Microsoft Word maken of vanuit de pptx die je deelt. (10 min) (instructie)
Geef een voorbeeld over de uitwerking van een illness script. (5 min)(modelleren)
Biedt een theoretische casus aan. Laat studenten in duo’s werken aan het opstellen van een illness script. (45 min)(scaffolding)
Laat studenten hun illness script terugkoppelen aan de onderwijsgroep. Stimuleer het vragen naar onderlinge verbanden en inzichten. (30 min)(formatieve toetsing, peer-feedback)



1 opmerking:

  1. Dag Paul,

    Jij bent goed bezig met al je didactische ontwikkelwerkzaamheden en onderwijsinnovaties. Instructief en motiverend voor zowel student als ( collega) docent.

    Groet Jeroen Brouwer

    BeantwoordenVerwijderen