Uitdagend herontwerp

maandag 9 februari 2015

Effect-size >0,4

Leeropbrengsten van werkvormen: effect-size > 0,4

  • concept mapping
  • peer-feedback
  • samen leren
  • quizzen (breintraining)
  • betekenisvolle taken
  • skillslab (directe instructie)
  • flipped classroom (blended learning)
 Hattie, 2009

Goed om kritisch te zijn over mijn aannames en de daadwerkelijke effectgrootte van de interventies. De grootte van de studie van John Hattie en de ancieniteit ervan, maakt mij vooral nieuwsgierig naar recent onderzoek op de doelgroep waaraan ik les geef. Hoe zit het met de effectgrootte binnen de HBO?

Doelen, feedback, meta cognitie zijn sterke instrumenten om toe te passen.

formatieve evaluatie (0,9)
docenten duidelijkheid (0,75)
docent-leerling relatie (0,72)

Deze uitkomsten doen er erg toe en geven ook richting aan mijn eigen onderwijs uitvoering.
Ik ben benieuwd naar onderzoek op HBO, en benieuwd naar de ideƫen binnen mijn instituut, aangezien daarin nu gewerkt wordt aan een curriculumvernieuwing.

Wat werkt in de klas? Marzano, 2010.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten